Mit tesz, amikor gyermeke rossz jegyet hoz haza, vagy ha a bizonyítványban szerepel egy vagy több gyengébb osztályzat?
Szülőként azt szeretnénk, ha gyermekünk sikeres lenne, és jól szerepelne az iskolában. A siker mércéjének pedig legtöbbször a jegyet tekintjük. Ha rendszeresen beszélnek gyermeke osztályfőnökével, tanáraival, akkor nem éri meglepetés, amikor meglátja a dolgozatot, vagy megkapja a bizonyítványt, és talán már tudja is, mi a probléma, és hogy mi a megoldás.
De van, amikor megdöbbenünk. Tudjuk, hogy gyermekünk megcsinálta a házit, tudjuk, hogy tanult a dolgozatra, sőt, esetleg még magántanárnál is járt. De akkor miért lett ilyen csapnivaló az jegy?
Mielőtt elkezdene kiabálni, veszekedni, esetleg a tanév év végéig tartó szobafogságra ítélné gyermekét, olvassa el az alábbi ötleteket!
Első pillanatban valószínűleg mérges lesz. Álljon meg egy pillanatra, nyugodjon meg, és beszélje meg a dolgot valakivel, a férjével, feleségével, vagy egy közeli baráttal. Ha engedi, hogy a dühe irányítsa Önt, akkor ez csak Önnek jó, hiszen így kiadja a mérgét, levezeti a feszültségét. Adjon egy kis időt magának, hogy megnyugodjon, és így már oda tud figyelni gyermekére, megpróbálhatja őt megérteni, és megkeresni a megoldást.
Ne kezdje el kioktatni gyermekét, (ezt a leckét valószínűleg úgyis fejből fújja), hanem kérdezze ki, hogy szerinte mi lehet a rossz jegy oka.
Ne kapkodja el a magyarázatot! Lehet, hogy a rossz jegy valódi oka más, mint ami elő pillanatban nyilvánvalónak tűnik. Talán gyermekének személyes konfliktusa van a tanárral? Esetleg nem érti az anyagot? Vagy egyszerűen nem érdekli ez a tantárgy? Lehet, hogy csak a vizsgadrukk miatt rontotta el? Biztosan megcsinált minden házi feladatot? Ha sikerül megtalálni a valódi okot, az a megoldás megkeresésében is segít!
A tanárok nem a gyerekek ellenségei, nekik is az az legfontosabb érdekük, hogy a gyerekeknek jó jegyeik legyenek. Hogy minden gyereknek jó jegye legyen! Ez alól az Ön gyermeke tanára sem kivétel! Kérdezze meg tőle, hogy mi a gond! Lehet, hogy ő is egyetért majd gyermeke véleményével, de az is lehet, hogy fontos információkhoz jut így hozzá!
Kérje meg a tanárt, hogy adjon folyamatos tájékoztatást gyermeke előrehaladásáról. Hetente, sőt, ha szükséges akár minden nap. Rendben elkészítette gyermeke a leckét? Várható valamilyen dolgozat, felelés vagy otthoni feladat? Gyermeke odafigyel az órán, részt vesz a munkában? Minél többet tud az iskolában történtekről, annál kevésbé kell meglepődnie legközelebb!
Ha már kellőképp tájékozott, és van elképzelése, mi lehet a gyenge osztályzat oka, akkor valamilyen megoldási javaslatot kell tennie. Talán magántanárhoz kell járni, pár alkalommal vagy rendszeresen. Vagy otthon kell közösen tanulni, és gyakrabban kell kikérdezni a leckét. Esetleg valamilyen motivációra van szükség, jutalomra vagy a következmények tisztázására? Az is lehet, hogy relaxációs technikákat kell tanulnia gyermekének, melyek segítenek oldani a vizsgadrukkot.
Ha vannak ötletei, hogy hogyan tud segíteni gyermekének, akkor készítsen tervet! Pontosan mit kell tenni azért, hogy jobb jegyeket szerezzen gyermeke? Mit kell tennie Önnek? Mit kell tennie gyermekének? Mire van szüksége a tanárnak? Írják le a tennivalókat, így mindenki tudni fogja, hogy a következő pár napban vagy pár hónapban mi a feladata!
Beszéljék meg, mi lesz a következménye, ha nem sikerül javítani. Egy rossz jegynek rossz év végi osztályzat, esetleg bukás lehet a következménye. A pótvizsgára egész nyáron tanulni kell, így nem lesz idő nyaralni vagy táborba menni. A későbbi felvételi során is lehet a rossz osztályzatnak hatása: nem jut be oda, ahová szeretne, nem azokkal a barátokkal mehet tovább, akikkel szeretne.
Természetesen lehetnek Ön által meghatározott következmények is: tévé vagy számítógép korlátozása, zsebpénzmegvonás, vagy bármi más. Fontos, hogy ezeket előre megbeszéljék, hogy gyermeke tudja, hogy mire számítson.
De ne csak a negatívumokat mutassa meg, hanem ajánljon fel valamilyen díjat is gyermekének, ha sikeresen teljesíti a kitűzött célt! Lehet ez egy játék, egy kirándulás, egy könyv, bármi, amiben előre megállapodnak, és ami persze arányos a feladat nagyságával.
A tanulási problémák hátterében legtöbbször olvasási, szövegértési problémák állnak. Az olvasási képesség fejlesztésével gyermeke gyorsabban és könnyebben fog tanulni.
—————