A beszédészlelés fejlesztése az egyik legfontosabb terület az olvasás és a helyesírás fejlesztése szempontjából. Mára olyan játékötleteket gyűjtöttem Önnek össze, melyekkel fejlesztheti gyermeke képességeit.
Tudom, hogy az idő az egyik legritkább kincs, ezért olyan játékokkal készültem, melyek akár más tevékenységek – utazás, bevásárlás, főzés – közben is használhatóak.
Jó szórakozást!
Ne felejtsük el ezt a mindenki által jól ismert játékot! A feladat egyszerű: Kezdjük el a sort egy tetszés szerinti szóval, majd a következő játékos ennek a szónak az utolsó hangjával mond egy új szót. Nehezíthető a feladat, ha nem az utolsó hanggal, hanem az utolsó szótaggal kell az új szót mondani.
A feladat a következő: Az első játékos mond egy szót: katica. A másik megismétli, majd hozzáfűz egy második szót: katica, képeskönyv. A következő játékos folytatja: katica, képeskönyv, ugrálókötél. Így tovább, míg valaki el nem rontja.
Nehezíthető a feladat, ha valamilyen szigorítást vezetünk be. Ilyen, ha valamilyen témakörből kell szavakat gyűjteni, például csak a bútorokat fogadjuk el, vagy ha csak két- vagy háromszótagú szavakat szabad mondani.
Gyűjtsünk szavakat! Állapodjunk meg a szabályban, majd keressünk minél több ennek megfelelő szót.
Például gyűjtsünk minél több azonos kezdetű szót. Lak- : lakás, lakat, lakk, lakatos, lakó, lakáj
Gyűjtsünk szavakat, melyekben szerepel egy bizonyos hang, például a ’v’: vevő, öv, év, ível, vő. A következő körben használhatjuk az előző hang zöngés vagy zöngétlen párját, ez a ’v’ esetében a ’f’: fenyő, fő, megfázik, kefe.
Meséljünk közösen! Valaki kezdjen el egy mesét egy mondattal, a másik játékos folytassa a következővel. Izgalmas történetek keletkezetnek így. A végén kérje meg gyermekét, hogy röviden foglalja össze a mesét.
Érdekes kísérlet lehet, ha két nap múlva újra ugyanerről a meséről beszélgetnek. Kérdezze ki újra gyermekét, hogy mi volt a mese lényege!
Beszéljünk úgy, mint a robotok: mindent csak szótagolva szabad kimondani. Aki elrontja, büntetést fizet, például három békaugrást kell megtennie.
A játék másik változatában az egyik játékos hangokként ejt ki egy szót, a másiknak pedig normális beszédként kell megismételni. A mássalhangzókat előbb ejtsük önmagukban (’n’: nnn), később megpróbálkozhatunk a megszokott ejtéssel: (’n’: enn)
Válasszanak ki egy hangot, majd mondjon gyermekének szavakat, olyanokat is, melyekben megtalálható a kiválasztott hang, és olyanokat is, melyekben nem. Gyermekének az a feladata, hogy megmondja, szerepel-e az adott hang a szóban.
Nehezíthető a feladat, ha olyan szavakat is mond, melyekben az adott hanghoz hasonlóan hangzó, vagy hasonlóan ejtett hang található, például a ’r’ helyett a ’l’, vagy a ’j’, a ’g’ helyett a ’k’, a ’f’ helyett a ’v’.
Az egyik játékos mondjon egy szót, a másiknak mondatban kell megismételni. A következő körben már két szót kell belefoglalni egy mondatba, majd hármat, négyet. Izgalmasabb a játék, ha olyan szavakat próbálunk keresni, melyeknek nem sok köze van egymáshoz, például "megérett", "tejszín" és "ugat". Ebből egy értelmes mondatot összerakni már valódi kihívás!
—————